loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 12 دوشنبه 24 آذر 1399 نظرات (0)

کامپوزیت و لمینت ندان هر دو روش هایی برای زیبا کردن طرح لبخند و پوشاندن عیوب و نواقص ظاهری دندان ها می باشند. ولی برای اکثر بیماران این سوال پیش می آید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ باید گفت هر دو روش دارای مزایا و معایب زیادی می باشند. اینکه فرد با توجه به این مشخصات کدام روش را انتخاب می کند، بستگی به تصمیم او و صلاحدید دندانپزشک دارد. برای اینکه بهتر بتوانید تصمیم بگیرید کدام روش را انتخاب کنید، ما با این مقاله به شما کمک و راهنمایی لازم را خواهیم کرد. ابتدا باید بدانید لمینت دندان و کامپوزیت هر دو مانند روکش بر روی دندان ها نصب می شود و تفاوت این دو در نحوه نصب، ماندگاری آن، قدرت و استحکام و نیز مقاومت در برابر تغییر رنگ می باشد. هزینه و طول درمان هر کدام نیز با یکدیگر متفاوت است.

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان 6548754312مقایسه بین لمینت دندان و کامپوزیت

برای اینکه بدانیم لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان می خواهیم مقایسه هایی از لحاظ معیارهای مختلف بین این دو روش انجام دهیم. در هر یک از این موارد خواهیم گفت که کامپوزیت بهتر است یا لمینت و نهایتا نتیجه خواهیم گرفت:

طبیعی بودن روکش دندان ها

همانطور که ابتدا گفتیم در هر دو روش از روکش هایی برای پوشاندن وضعیت فعلی دندان ها استفاده می شود. ولی مهم ترین نکته غیر عادی نبودن و طبیعی بودن آن ها است. در لمینت دندان ، روکش ها کاملا شبیه مینای دندان ساخته می شود. برای طبیعی تر شدن روکش ها سعی می شود از سایه و رنگ متناسب با پوست صورت و رنگ چشم استفاده شود. بنابراین حالت و شکل دندان ها مانند دندان های طبیعی بیمار است. در کامپوزیت از روکش های پیش ساخته بدون توجه به رنگ پوست یا سایر معیارها استفاده می شود. بنابراین ممکن است فرد سبزه رو باشد و دندان ها کاملا با رنگ پوست فرد مطابقت نداشته و متناسب نباشد. این باعث می شود این دندان ها غیر طبیعی به شمار روند. برای اینکه این مشکل کمتر به چشم بیاید، نیاز است روکش ها پولیش شوند. بنابراین لمینت دندان در طبیعی تر بودن بر کامپوزیت برتری دارد.

ماندگاری کدام روش بالاتر است

یکی از نکات مهمی که در خصوص لمینت دندان یا کامپوزیت و نیز هر روش زیبایی مورد بررسی قرار می گیرد، طول عمر و ماندگاری آن روش است. باید گفت لمینت دندان ماندگاری بیش از یک دهه دارد. این روش می تواند تا 20 سال نیز خیال بیمار را از جانب داشتن دندان های یکدست و مرتب راحت کند. در صورتی که کامپوزیت دندان طول عمری بین 5 تا 7 سال خواهد داشت. ولی در هر دو روش رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های ضروری از این روکش ها الزامی است. بنابراین نتیجه می گیریم لمینت دندان در خصوص مدت ماندگاری و طول عمر از کامپوزیت بالاتر است.

کارایی لمینت دندان و کامپوزیت برای چه مواردی است

در پاسخ به این پرسش که لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان باید به کاربرد این دو روش اشاره کنیم. لمینت دندان برای اکثر ناهنجاری های دندان کاربرد دارد. از جمله این مشکلات می توان به فاصله بین دندانی بخصوص در دندان های جلویی، لب پر شدن دندان ها، تغییر رنگ و بد رنگ شدن دندانها، ساییدگی و کوتاه شدن ارتفاع دندان و … کاربرد دارد. در صورتی که این نواقص بسیار خفیف یا جزئی باشد کامپوزیت دندان نیز می تواند تا حدود زیادی پوشش لازم را بدهد. ولی در سایر موارد لمینت دندان کارایی بهتری خواهد داشت. بنابراین در پوشش عیوب ظاهری دندان، لمینت دندان کارایی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

استحکام کدام روش بیشتر است

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مقایسه بین این دو روش، مقاومت و استحکام روکش می باشد. اینکه کدام روش آسیب پذیر تر از دیگری است، سوال بسیاری از کاربران می باشد. در پاسخ باید بگوییم لمینت دندان استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت در برابر فشارهای و آسیب ها دارد. لمینت به سادگی ترک برنمی دارد و نمی شکند. مزیت کامپوزیت در این مورد بر لمینت این است که کامپوزیت را به راحتی می توان ترمیم کرد. ولی لمینت دندان امکان ترمیم شدن به این راحتی را نداشته و باید تعویض گردد.  پس نتیجه می گیریم لمینت دندان استحکام بیشتری دارد ولی در صورت آسیب دیدن امکان ترمیم نخواهد داشت.

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان 68512000565220مقاومت در برابر لکه و رنگ در کدام روش بیشتر است

یکی از موارد کاربردی این دو روش در پنهان نمودن بدرنگی دندان ها است. بسیاری از دندان ها به صورت ژنتیکی یا محیطی تغییر رنگ می دهند و زرد می شوند. معمولا برای رفع این مشکل از روکش های دندانی استفاده می شود. ولی پوشش این دو روش با هم متفاوت است. چون کامپوزیت لایه نازک تری دارد، برای لکه های قوی تر و پر رنگ تر نمی توان از ان استفاده کرد. زیرا سایه این رنگ از زیر کامپوزیت مشهود است. ولی لمینت دندان می توان این پوشش را بدهد. بخصوص که در لمینت، مینای دندان تراشیده می شود.

هر چند این تراشیدگی جزئی است ، ولی مقداری از رنگ تیره دندان را از بین خواهد برد. مقاومت در برابر تغییررنگ نیز در لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است. لمینت به سادگی رنگ نمی گیرد، در صورتی که کامپوزیت اگر مراقبت هایی مانند نخوردن مواد رنگی و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای انجام نشود، به سرعت تغییر رنگ می دهد. بنابراین نتیجه می گیریم اگر هدف اصلاح رنگ دندان ها باشد و این ابهام پیش آید که در این خصوص لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ پاسخ لمینت دندان است.

نحوه درمان هر کدام چگونه است

یکی دیگر از موارد مقایسه ای مربوط به سرعت درمان و طول درمان این دو روش است. باید بگوییم کامپوزیت دندان در این مورد بر لمینت برتری دارد. کامپوزیت را می توان در یک جلسه و با کمترین زمان بر روی دندان ها نصب نمود. ولی لمینت دندان به دو جلسه درمان و دو هفته زمان نیاز دارد. جلسه اول برای تراشیدن مینای دندان و قالب گیری است و جلسه دوم نصب روکش با توجه به قالب هایی که به لابراتوار فرستاده شده است. بنابراین در صورتی که فرد برای پوشش دادن دندان ها عجله داشته باشد، می توان گفت کامپوزیت سریع تر از لمینت دندان است.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که توضیح داده شد، می توان چنین نتیجه گرفت که در پاسخ به این سوال که لیمنت بهتر است یا کامپوزیت؟ باید دید مشکل تا چه حدی عمیق است و هدف بیمار از روکش کردن دندان ها چیست. اگر هدف بر طرف کردن لکه های پررنگ، یک روش با ماندگاری بالا، مقاوم در برابر آسیب و فشار وارده، طبیعی تر بودن روش درمان باشد، لمینت بر کامپوزیت برتری دارد. در خصوص طول درمان و هزینه های آن ، کامپوزیت گزینه بهتری نسبت به لمینت دندان می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 197
  • بازدید سال : 2,338
  • بازدید کلی : 3,970