loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 چهارشنبه 17 دی 1399 نظرات (0)

کامپوزیت دندان و لمینت هر دو از تکنیک های مدرن در زیبا نشان دادن دندان ها است. اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ سوالی است که اکثر افرادی که برای اولین بار این روش ها به آن ها پیشنهاد می شود، خواهند پرسید. مقایسه این دو روش نیاز دارد که بیشتر با نحوه انجام آن ها و نیز برتری های هر کدام نسبت به دیگری آشنا شویم . توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی برای زیبایی یا درمان، به معایب و مزایا آن روش آگاهی پیدا کنید. با اینکار می توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام روش با توجه به ویژگی ها و خصوصیات برای شما مناسب است. در خصوص لمینت و کامپوزیت و اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت می خواهیم مقایسه هایی از نظر مقاومت و استحکام در برابر فشار و ضربات، رنگ پذیری کمتر، طبیعی بودن، مقاومت در برابر ساییدگی و … انجام دهیم.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت 1203598421055612مقایسه کامپوزیت و لمینت در تعداد جلسات مورد نیاز

برای نصب لمینت دندان، ابتدا نیاز است دندانپزشک لثه های بیمار را هم تراز نماید. پس از آن نوبت به این می رسد تا فضایی را بر روی دندان ها جهت نصب لمینت دندان ایجاد کند. این کار برای طبیعی جلوه دادن دندان ها لازم است. برای اینکار باید مینای دندان مقداری تراشیده و نازک شود. این مقدار در حد کمتر از میلی متر است. بعد از تراش دادن مینای دندان، قالب گیری از دندان ها صورت گرفته و برای تهیه روکش نهایی به لابراتوار فرستاده می شود. بعد از دو هفته، روکش های جدید آماده نصب می باشد. در صورتی که کامپوزیت دندان، روکش ها از پیش آماده شده هستند که می توان با توجه به رنگ دلخواه در کمترین زمان و در همان جلسه اول، آن ها را روی دندان ها نصب نمود. پس کامپوزیت از نظر صرفه جویی در تعداد جلسات مراجعه به لمینت برتری دارد.

استحکام کامپوزیت بیشتر است یا لمینت

مورد دیگر که می توان بررسی کرد، استحکام این دو روش در برابر ضربات و فشارهایی است که ممکن است به دندان وارد شود. این فشارها می تواند در اثر جویدن اجسام سخت تا عادات رفتاری مانند دندان قروچه وارد شود. به شدت توصیه می شود در صورت نصب روکش کامپوزیت و لمینت از جویدن و شکستن اجسام سخت مانند آبنبات های سفت یا یخ و … پرهیز کنید. این گونه اشتباهات می تواند به قیمت از دست دادن روکش تمام شود. استحکام و مقاومت کامپوزیت در برابر این اشتباهات، بسیار کمتر از لمینت دندان است و ممکن است سریعا دچار پریدگی و حتی شکستن شود. ولی نکته مثبت آن امکان ترمیم و تعویض می باشد. در مورد لمینت دندان، تعویض روکش سختگیرانه تر است و ممکن است به راحتی ترمیم نشود. در این صورت بیمار مجبور به تعویض روکش و تراشیدن مجدد مینای دندان خواهد شد.

مقاومت در برابر رنگ پذیری

یکی از موارد استفاده از روکش دندان، پوشش دادن بدرنگی دندان ها است. حال می خواهیم بررسی کنیم که برای رنگ پذیری مجدد، کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید گفت لمینت دندان در برابر این مشکل قوی تر عمل می نماید. ممکن است کامپوزیت در اثر نوشیدن مایعاتی مانند قهوه و چای و یا نوشیدنی های دیگر رنگی و یا حتی مواد غذایی رنگ دار، سریعا رنگ بگیرد. ولی لمینت دندان به این وضعیت نمی باشد. قدرت مقاومت در برابر رنگ پذیری در لمینت از کامپوزیت بسیار بیشتر است. هر چند در هر دو روش باید مراقبت های لازم انجام شود. تا می توانید از مصرف این گونه مواد خودداری نمایید. در صورت اجبار نیز سریعا مسواک بزنید تا اثر این مواد بر روی دندان ها باقی نماند.

مقاومت در برابر ساییدگی

ساییدگی دندان بیشتر در اثر عاداتی مانند دندان قروچه پیش می آید. دندان قروچه جزو بیماری هایی است که برای دندان ها بسیار مضر بوده و مخرب است. این بیماری می تواند باعث ساییدگی دندان ها بر روی هم و فشار بر آن ها شود. پس بهتر است ابتدا آن را ترک نموده و سپس هر اقدامی برای دندان ها خود انجام دهید. مقاومت لمینت دندان در برابر ساییدگی از کامپوزیت بیشتر است. هر چند توصیه می شود در هر صورت در زمان ورزش یا خواب یا زمان هایی که استرس زیادی دارید از محافظ دندان استفاده نمایید.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت 154526985001212مقایسه این دو روش در هزینه ها

یکی دیگر از موارد مهمی که نیاز به بررسی دارد، هزینه ها است. اینکه برای هزینه ها کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید گفت کامپوزیت ارزان تر از لمینت دندان است. علت آن هم به اقداماتی است که توسط دندانپزشک انجام می شود و هم در تخصصی بودن ساخت و نصب روکش بر روی دندان ها، بر می گردد. برای نصب لمینت دندان نیاز است دندانپزشک ، مینای دندان را بتراشد که نیاز به تخصص و تبحر زیادی دارد. میزان تراشیدن مینای دندان بسیار باید با دقت انجام شود تا از میزانی که مدنظر است، بیشتر تراشیده نشود. هزینه ای که در لابراتوار برای ساخت روکش پرداخت می شود ، در کامپوزیت دندان حذف می شود. بنابراین برای افرادی که می خواهند هزینه کمتری را بپردازند، کامپوزیت دندان گزینه بهتری است.

ماندگاری کدام روش بیشتر است

موضوع ماندگاری و طول عمر روش درمانی و زیبایی، برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. باید برای این مورد توضیح دهیم که لمینت دندان عمری بین 10 تا 20 سال دارد. در صورتی که کامپوزیت عمری بین 7 تا 10 سال را خواهد داشت. نکته ای که باید عنوان شود این است که مراقبت از روکش ها در طول عمر آن ها تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که محافظت و مراقبت به صورت صحیح انجام شود، طول عمر این دو روش کمتر از این میزان نخواهد بود و چه بسا بیشتر نیز ماندگاری داشته باشند. پس لازم است در هر دو روش، مراقبت های بهداشتی و غذایی به صورت صحیح انجام گیرد.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ در این مقاله این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کردیم. به این نتیجه می رسیم که مقاومت و استحکام لمینت دندان در برابر ضربه و فشار و نیز رنگ پذیری از کامپوزیت بیشتر است. لمینت دندان طبیعی تر و حرفه ای تر از کامپوزیت است. در مقابل در حوزه سرعت عمل و نیز هزینه ها، کامپوزیت بر لمینت برتری دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 192
  • بازدید سال : 2,333
  • بازدید کلی : 3,965