loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 16 شنبه 19 مهر 1399 نظرات (0)

از سوالات متداول که بین متقاضیان کاشت دندان پیش می آید این است که طول عمر ایمپلنت دندان چند سال است؟ یا اینکه ماندگاری این روش می تواند دائمی باشد؟ در صورتی که بخواهیم طول عمر این روش را افزایش دهیم، چه اقداماتی نیاز است انجام داده و چه مراقبت هایی لازم است؟ اینها همه سوالاتی است که می خواهیم تا حد امکان در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم. با توجه به هزینه بالای این روش و نیز مدت زمانی که از ابتدا یعنی کاشت پایه تا انتها یعنی قرار دادن تاج دندان صرف می شود، طول عمر این تکنیک می تواند برای بیمار مهم باشد. در نهایت می توان گفت که این روش تقریبا روش دائمی کاشت دندان به شمار می رود و در مقابل سایر تکنیک ها می توان گفت روش منحصر به فرد و ویژه ای است.

عوامل تاثیر گذار در طول عمر ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم نمی توان گفت این روش بدون مراقبت های لازم، روش دائمی محسوب می شود. چون مانند دندان های طبیعی فرد که از سخت ترین مواد ساخته شده اند، ولی عدم مراقبت از آن ها می تواند به بهای از دست رفتنشان تمام شود. به همین دلیل نیاز است که درکنار نکاتی که قبل از جراحی مورد نظر قرار می گیرد، مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان نیز به خوبی انجام شود. از جمله نکات قبل از اقدام به کاشت دندان می توان به انتخاب دندانپزشک، برند و مارک مواد استفاده شده در ایمپلنت دندان، مراجعه به بهترین کلینیک ایمپلنت دندان و مسایلی از این قبیل اشاره نمود. در صورتی که جراحی دندان بیمار توسط یکی از بهترین جراحان در این زمینه انجام گیرد، یا اینکه فرد به مرکز شناخته شده ای در این حوزه مراجعه نماید دیگر نگرانی از بابت کاشت دندان نخواهد داشت.

بقیه عوامل تاثیر گذار مانند حفظ بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان در کنار مراقبت های بعد از جراحی نقش مهمی در سرنوشت این عمل جراحی خواهد داشت. عواملی مانند جلوگیری از ایجاد عفونت در دندان و یا استفاده منظم از داروها برای جلوگیری از ایجاد مشکل پس از جراحی و … می تواند ماندگاری ایمپلنت دندان را تضمین نماید.

طول عمر ایمپلنت دندان 494949494

بررسی دلایل طول عمر زیاد ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل طول عمر ایمپلنت دندان اشاره کنیم. بررسی اینکه این روش چه مزایایی دارد که در مقابل روش هایی مانند بریج دندان، دندان مصنوعی و سایر روش ها می تواند ماندگار بوده و در بیشتر مواقع تا پایان عمر، نیاز فرد را به داشتن دندان های طبیعی برطرف نماید. دلایل زیر می تواند توضیح دهنده مطلب باشد:

نحوه کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان بر خلاف سایر روش ها ، اجزای کامل یک دندان طبیعی را که شامل ریشه و تاج است را دارا می باشد. در این روش پایه به عنوان ریشه دندان در داخل لثه کاشته می شود. به این صورت که لثه برش داده شده و پایه در داخل لثه به استخوان فک جوش می خورد. جنس پایه از تیتانیوم بوده که کاملا با بدن انسان سازگاری دارد. بنابراین بدن آن را پس نمی زند مگر در شرایط خاص و موارد نادر. این ماده بسیار محکم و قوی است و با وجود فلز بودن به هیچ عنوان زنگ نمی زند و تحلیل نمی رود. سپس ابانمنت که حلقه واسط بین تاج و ریشه است در روی این پایه قرار می گیرد و مرحله نهایی که نصب تاج دندان است. ابانمنت نیز از جنس تیتانیوم می باشد و از تاج دندان حمایت می نماید.

جنس تاج دندان از سرامیک بوده و شبیه مینای دندان طبیعی در مقابل ضربات و شکستنی ها مقاوم است. برای هر مرحله فاصله زیادی قایل می شوند تا به درستی پایه به استخوان فک جوش بخورد و یا ابانمنت و تاج به خوبی در محل خود قرار گیرند. همین موضوع باعث شده که طول درمان این روش طولانی شود ولی در نهایت پس از کاشت دندان خواهید دید که این صبوری ارزش این نوع درمان را داشته است.

پوسیدگی ایمپلنت دندان

می توان گفت ایمپلنت دندان به هیچ عنوان پوسیده نمی شود. هرچند رعایت مواردی مانند حفظ بهداشت دهان و دندان نیز به شدت توصیه می شود. یکی از دلایل عدم پوسیدگی ایمپلنت دندان مربوط به مواد تشکیل دهنده آن است. مواد تشکیل دهنده دندان های طبیعی به گونه است که پس از مصرف مواد قندی، محیط اسیدی دهان می تواند به مرور منای دندان را خورده و تحلیل دهد. به دنبال تحلیل رفتن مینای دندان ، محافظت از ورود و تجمع باکتری ها برای دندان به سختی اتفاق می افتد. بنابراین دندان مقاومت کافی را نداشته و همین عامل باعث پوسیدگی دندان می شود. ولی در ایمپلنت دندان، تیتانیوم و سرامیک به هیچ عنوان تحت تاثیر محیط اسیدی دهان تحلیل نمی روند و پوسیده نمی شوند. پس می توان گفت این روش با توجه به این مسایل می تواند ماندگاری دائمی و در نهایت بسیار بالایی داشته باشد.

طول عمر ایمپلنت دندان 854964614

مقاومت در برابر ضربات و فشار های بالا

مجددا بازمی گردیم به مواد تشکیل دهنده ایمپلنت دندان. تیتانیوم و سرامیک استفاده شده در این روش در برابر ضربات و فشارهای وارده به دندان مانند دندان های طبیعی انسان رفتار می نمایند. بنابراین احتمال ترک خوردگی و یا شکستن در این درمان بسیار پایین است ولی غیر ممکن نیست. در صورتی که از دندان ایمپلنت شده نیز مراقبت های لازم انجام نشود می تواند باعث ترک خوردن آن شود. بنابریان نیاز است که از وارد نمودن فشار هایی که در حد توان دندان طبیعی نیست، به دندان تازه ایمپلنت شده به شدت خودداری نمایید.

کلام آخر

در پایان در پاسخ به این سوال که طول عمر ایمپلنت دندان چند سال است می توان گفت که این روش می تواند در بیشتر موارد یک درمان دائمی و بدون بازگشت برای کاشت دندان به شمار رود. هرچند با وجود مواد سفت و مقاومی که در ساخت ایمپلنت دندان استفاده شده است احتمال پوسیدگی و یا ترک برداشتن بسیار ناچیز است، ولی رعایت نکات قبل از کاشت و مراقبت های بعد از کاشت می تواند در ماندگاری و طول عمر بالای این تکنیک بسیار مفید فایده قرار گیرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 227
  • بازدید سال : 2,368
  • بازدید کلی : 4,000