loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 11 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

همانطور که می دانید از دست دادن دندان ها به خصوص در نوجوانان تاثیر بسیار زیادی در اعتماد به نفس و زیبایی چهره آن ها دارد. استخوانی که در اطراف حفره دندان قرار دارد بعد از کشیدن و یا از دست دادن دندان به مرور تحلیل می رود و کوچک می شود. جالب است بدانید در طول یک سالی که جای دندان از دست رفته خالی می ماند حدود 25% از استخوان فک تحلیل می رود. خوشبختانه استفاده از ایمپلنت دندان هیچ گونه محدودیت سنی ندارد، البته کاشت دندان با روش ایمپلنت ممکن است برای افراد زیر 18 سال نیز توصیه شود اما قبل از کاشت، بیمار باید با دندان پزشک خود مشورت کند.

 

ایمپلنت 49494954

انجام ایمپلنت در نوجوانان

در صورتی که نوجوانی دندان های خود را از دست داده باشد ممکن است شرایط کاشت دندان به روش ایمپلنت را نداشته باشد. قبل از انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت باید رشد استخوان فک به صورت کامل انجام شده باشد. رشد استخوان فک در اواخر نوجوانی و یا در سال های اولیه نوجوانی رخ می دهد، پس دندان پزشک کاشت دندان به روش ایمپلنت را برای افراد زیر 17 سال سن توصیه نمی کند. البته برای تعیین این که یک فردی دارای شرایط کاشت دندان به روش ایمپلنت می باشد یا خیر باید بررسی های لازم انجام بگیرد در این مواقع دندان پزشک با کمک اشعه ایکس، عکسی از استخوان فک بیمار تهیه می کند تا  متوجه شود که استخوان فک فرد به طور کامل رشد کرده است یا خیر. جراحان برای افرادی که زیر 18 سال هستند و خواهان کاشت دندان به روش ایمپلنت می باشند اجاره والدینشان را می گیرند.

با توجه به مطالبی که ذکر شد هیچ محدودیت سنی برای انجام ایمپلنت دندان وجود ندارد و در افراد زیر 18 سال باید بررسی های لازم صورت بگیرد و در صورتی که فرد دارای شرایط باشد ایمپلنت انجام می شود. افراد بالای 65 سال کاندیدای مناسبی برای انجام ایمپلنت می باشند. مواردی که برای انجام ایمپلنت واجب است تراکم استخوان کافی و سلامت کامل بدن می باشد. بیشترین تفاوت میان افراد پیر و نوجوانان در این است که چگونه دندان خود را از دست داده اند و اصولا جوانان در حین انجام حرکات ورزشی، ورزش های مخصوص و یا تصادف برخی از دندان های خود را از دست می دهند و میانسالان نیز به دلیلی بیماری های لثه و یا پوسیدگی، برخی از دندان های خود را از دست می دهند.

عوارض کاشت دندان به روش ایمپلنت در نوجوانان

یکی از نگرانی های که راجع به کاشت دندان به روش ایمپلنت در نوجوانان وجود دارد عدم رشد کافی استخوان های فک می باشد. برخی از والدین نگران این مساله هستند که بر اثر از دست دادن دندان، استخوان فک نوجوانشان از دست نرود و در واقع با ایمپلنت می خواهند جلوی تحلیل رفتن استخوان فک را بگیرند. برای حل این مشکل و نگرانی، دندان پزشک می تواند از پیوند استخوان استفاده کند، پیوند اصولا متشکل از مواد معدنی فراوری شده است که مانند یک تکیه گاه و داربست عمل می کنند. نکته جالب این است که مواد پیوندی به مرور از بین می روند و جذب بدن می شوند و استخوان های محکم، سالم و تازه جای آن ها را می گیرد. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم در نوجوانان باید بررسی های لازم انجام شود تا ثابت شود استخوان به رشد کامل رسیده است و هیچ گونه خطری برای نوجوان وجود نداشته باشد.

ارتودنسی در افرادی که در دهانشان جای خالی دندان وجود دارد

برای انجام ارتودنسی حتما باید زمانی برای ایمپلنت نیز در نظر گرفته شود. برای این کار در جای خالی دندان از دست رفته دندان موقتی قرار داده می شود و براکت به آن نصب می شود. رنگ، شکل، اندازه و … دندان موقت با توجه به ویژگی های دندان های مجاور تعیین و انتخاب می شود. در برخی مواقع نیز دندان پزشک می تواند جای خالی دندان را به کمک براکت ببندد بدون این که دندانی کاشته شود.

در نوجوانان اگر قرار است ارتودنسی انجام شود، دندان پزشک باید توجه بسیار زیادی به جای خالی دندان از دست رفته بکند و برای ایمپلنت برنامه ای دقیق بچیند. نکته مهم اینجاست که زمان بندی دقیق کاشت دندان به روش ایمپلنت برای نوجوانان بسیار هائز اهمیت می باشد. وقتی نوجوانان رشد می کنند، فک بالای آن ها به سمت پایین و جلو حرکت می کند، دندان های طبیعی نوجوان نیز متناسب با این رشد حرکت می کنند با توجه به این که ایمپلنت زنده نیست، پس دندان هایی که به روش ایمپلنت کاشته شده اند هیچ حرکتی نمی کنند، بنابراین تناسب بین دندان و فک ممکن است به هم بریزد. در پسران در 21 سالگی و در دختران کمی زودتر رشد فک پایان می پذیرد، اما بهتر است قبل از کاشت دندان به روش ایمپلنت بررسی های لازم توسط دندان پزشک انجام شود تا هیچ خطری برای فرد بوجود نیاید.

چرا نوجوانان زیر 18 سال باید تا پایان سن بلوغ برای انجام ایمپلنت منتظر بمانند؟

همانظور که گفتیم رعایت احتیاط در نوجوانان زیر 18 سال نکته بسیار مهمی می باشد. در برخی مواقع دندان پزشک پس از بررسی استخوان فک به بیمار توصیه می کند تا ارتودنسی انجام دهد یا منتظر بماند که استخوان فکشان به صورت کامل رشد کند و سپس برای انجام کاشت ایمپلنت اقدام کنند.

 

ایمپلنت 494949

 

شرایط کاشت دندان به روش ایمپلنت

1- استخوان های فک به صورت کامل رشد کرده باشند.

2- فرد باید از سلامت عمومی کامل برخوردار باشد.

3- از استعمال دخانیات به خصوص سیگار جلوگیری کنید زیرا مصرف سیگار فرایند جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک را کند می کند. حدود سه هفته قبل از کاشت و 6 هفته بعد از کاشت دندان به روش ایمپلنت از مصرف سیگار خودداری کنید.

4- فرد نباید هیچ گونه بیماری لثه ای داشته باشد.

5- در صورتی که دندان پوسیده ای در داخل دهان شما وجود داشته باشد، ابتدا باید آن دندان درست شود و سپس دندان کاشته شود.

6- فرد باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند زیرا این مسئله در طول عمر ایمپلنت ها تاثیر بسیار زیادی دارد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 185
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 47
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 187
  • بازدید سال : 2,328
  • بازدید کلی : 3,960